Kiitos Uusi-Seelanti, on aika jatkaa matkaa.
Aika oli käymässä
vähiin, joten emme halunneet aikailla Pohjoissaaren osalta.
Ensimmäisenä iltana päästyämme Wellingtoniin saapuneelta
lautalta, ajoimme vielä hetken pohjoiseen, jotta pääsimme
seuraavana päivänä hyvissä ajoin Tongariron National Parkiin.
Maan suurimman aktiivisen tulivuoren, Mount Ruapehun, ympärillä
oleva alue on Uuden-Seelannin ensimmäinen ja koko maailman neljäs
kanssalispuisto. Alueen tunnetuin ja haastavin yhden päivän trekki
(n. 9h) kulkee vuorten lomitse puolelta toiselle ja tunnetaankin
nimellä Tongariro Alpine crossing. Kovasti meidänkin mieli sinne
halaji, mutta ajoitus tuntui edelleen olevan pielessä.
Tama lakes track. |
Varsinainen turisti-info kertoi, että reitille ei olisi käytännössä mitään asiaa ilman palkattua opasta ja kunnollisia jääkiipeilyvarusteita. Vajaat pari sataa paikallista dollaria per takamus tästä lystistä tuntui meistä kohtuuttomalle, varsinkin kun hekään eivät olleet varmoja pääsisimmekö edes ylittämään vuoria, jos sää päättäisi yltyä oikein kehnoksi. Hyväksyimme tappion luontoa vastaan ja unohdimme koko asian uusien faktojen perusteella. Mutta eipä anneta tämänkään lannistaa mieltä. Puisto tarjosi lukuisia muita vaihtoehtoja, jotka olivat avoinna retkeilijöille. Seuraavat päivät sujuivatkin varsin ahkerasti trekkipolkuja kuluttaen ja luontoa ihmetellen.
Taustalla kohoaa mount Ruapehu. |
Onneksi kysyimme lähtöä
edeltävänä päivänä vielä oman hostellin respasta viime hetken
vinkkejä seuraavalle aamulle ennen maiseman vaihtoa. Ja toden totta,
eihän meidän tarvitsisi kulkea koko 19,4 km:n reittiä päästä
päähän. Voisimme yhtä hyvin reippailla niin pitkälle kuin varustus antaisi periksi ja kääntyä siinä vaiheessa takas tulosuuntaan. Luonto myös
matkan varrella olisi näkemisen ja kokemisen arvoinen vaikkei koko matkaa pääsisikään taivaltamaan. Pieni lumikaan ei haittaisi mitään, mutta päätimme, että mahdollisen jään
tullessa vastaan, tekisimme u-käännöksen jos mahdollista. Hyvä vinkki oli tämä.
Olimme oikein mielissämme, että pääsisimme toteuttamaan edes osan
suunnitellusta reitistä.
Toistaiseksi kaikki vielä ihan hyvin. |
Luimme useasta eri
lähteestä, että vuoren sääolosuhteet voivat muuttua täysin
arvaamatta ja todella radikaalisesti. Onneksi otimme vinkit
tosissaan, sillä muutoin matka olisi jäänyt huomattavan paljon
lyhyemmäksi. Lähtiessä aurinko paistoi ja ensikilometrit meni
pelkästään t-paitasillaan. Pari tuntia myöhemmin tarvoimme
keskellä kraateria lumituiskussa näkyvyyden ollessa parinkymmenen
metrin kieppeillä.
Päästyämme kraaterin
toiselle puolelle ja noustuamme sen laidalle, tuuli ja tuisku kävivät
jo liian kylmäksi ja haastavaksi varusteillemme. Tässä vaiheessa ei auttanut kuin puhaltaa peli poikki ja palata samaa reittiä takaisin. Tulipahan kokeiltua ainakin. Onneksi olivat tajunneet merkitä reitin oransseilla huomiotolpilla, sillä huonon näkyvyyden takia olisimme muuten kulkeneet pelkän suuntavaiston avulla. Kesällä vuorten ylitys olisi varmasti ollut todella mahtava
kokemus, mutta uskallan väittää, että tarpominen lumimyräkässä
nuttu vinossa ja ärräpäitä päästellen antoi myös
unohtumattoman muiston reissullemme. Uusia kokemuksiahan tänne
tultiinkin hakemaan.
Sehän on vaan pukeutumiskysymys. |
Uudessa-Seelannissa on paljon vulkaanista maaperää, geotermaalisia alueita ja varmaan paljon muitakin hienolle kuulostavia luonnon juttuja. Toisin sanoen maaperä on varsin elävää sorttia. Maan hienoimmaksi geotermaaliseksi alueeksi on rankattu pieni suojeltu kohde nimeltään Orakei Korako. Maorin kielinen nimi kääntyy englanniksi kutakuinkin muotoon The Glittering place of Adorning.
Kun kaikille ei ole itsestään selvyys, ettei kannata keittää itseään. |
Paikka
sattui sopivasti olemaan matkan varrella Taupolle, joten samahan
siellä oli myös pistäytyä. Alueen
vastarannalle pääsi ajamaan autolla, mutta itse kohteeseen täytyi
ottaa parin minuutin venekyyti. Tiketeistä sai pulittaa 36 NZD/hlö.
Mädän kananmunan hajusta (maaperästä purkautuvat kaasut haisee)
huolimatta vierailu oli antoisa ja mieleenpainuva. Lähteet pulputtelivat kaikessa rauhassa ja geysiirit suihkusivat omia aikojaan. Osa maaperästä näytti ahkerassa käytössä olleelle maalauspaletille. Kovasti oli siis värikästä. Vaikka maa puhkui ja puhisi jatkuvasti, ympärillä vallitsi kuitenkin omanlainen luonnonrauha joka rauhoitti mieltä. Taas jotain uutta ihmeteltävää, eipä ole vastaavia
Suomessa näkyny, tai oikestaan missään muuallakaan. Koska maaperä
elää jatkuvasti ja purkautuvat vesihöyryt lähentelevät sataa
astetta, alueella oli ehdottoman tärkeää pysytellä rajatuilla
poluilla.
The Glittering place of Adorning. |
Taupolla oltuamme kolusimme ns. pakollisia kohteita, kuten Huka Fallsit, Crater of the Moonin ja Mount Tauharan. Kaikista näistä huolimatta parhaiten mieleen piirtyivät Pohjoissaaren ensimmäiset ja viimeiset telttayöt. Se oli nyt tai ei koskaan. Silläkin uhalla, että sääennusteet povasivat sateita joka päivälle. Ja niinhän se satoikin.
Onneksi peräkontista löytyi perustarvikkeiden lisäksi myös
iso pressu, jonka saimme jotakuinkin viriteltyä telttamme ylle
katokseksi. Pienet sateet ja yölliset tuulen puuskat eivät sinänsä
haitanneet, mutta en erityisemmin pitänyt vuotavasta
ilmapatjastamme. Vaikka kuinka oli patjaa, alustaa, makuupussia sun
muuta, niin yllättävän kolealla tuntuu persuuksissa kun heräät yön
jälkeen maan tasalta. Lämpötila ulkona pysyi häthätää plussan
puolella öisin. Eiköhän meidän telttailut ole nyt telttailtu,
pysymme jatkossa sisätiloissa.
Viimeinen
stoppi ennen Acklandia oli Rotorualla, joka on tunnettu lähinnä
Maorikulttuurin kehtona ja sen ylläpitäjänä. Kylästä löytyy
edelleen alkuperäiskansan jälkeläisiä, jotka asuvat vielä
tänäkin päivänä samoilla tiluksilla kuin esi-isänsä ja pitävät
kulttuuriperinteitä yllä. Kiva pieni kylä, vaikka haiseekin ihan pierulle. Paikka on rakentunut kuumien lähteiden ympärille ja maan uumenista puskevat höyryt haisevat kuin Valkeakosken tehtaat aikoinaan. Kuumien lähteiden innoittamana Rotorualle rakennettiin koko maan ensimmäisen valtion tukema turismiin perustuva laitos. Joku saattoi jo arvata, että vuonna 1908 avatussa bisneksessä oli kyse kylpylästä, kuinkas sattuikaan.
Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao. |
Useat
paikat tarjosivat ”autentisia” show & dinner esityksiä
lavastetuissa rakenteissa Maorikulttuuria esitellen. Itse katsoimme
mielenkiintoisemmaksi vaihtoehdoksi lähteä vierailemaan vanhaan
Maori-kylään, jossa pääsi näkemään ja kuulemaan asiat oikeasti
paikan päällä. Kohteeksi valikoitui
Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao,
vain viiden kilometrin päähän
Rotoruan keskustasta. Turisteja ajatellen kylän nimi on lyhennetty
nykyään tunnetuksi Whakarewarewaksi
tai ihan vaan Whakaksi. Tai kai he ova tehneet sen myös ihan omaakin elämää helpottaakseen.
Sano Whakaksi vaan. |
65
NZD:n vastineeksi saimme opastetun kierroksen kylän merkittävimpiin
paikkoihin, nauttia perinteisin tavoin valmistetusta hangi-lounaan,
seurata poi ja haka tanssiesityksiä sekä liikkua vapaasti
ympäriinsä seuraten geyssiirien purkauksia ja kuumien lähteiden
toimintaa. Taas yksi niistä kohteista, joka saattoi kuulostaa hieman tylsälle, mutta osottautuikin todella mielenkiintoiseksi kun paikan päälle pääsi. Huomaamatta kulutimme kylässä viisi tuntia,
joten voisin sanoa, että varsin hyvin viihdyimme.
Sapuskaa maauunista, hangista. |
Vaikka
asumismuodot olivatkin päivittyneet ajansaatossa, monet arkipäivän
askareet ovat säilyneet muuttumattomina. Esim kylpeminen tapahtuu
edelleen taivasalla kuumissa luonnon altaissa ja ruoka valmistetaan
suurimmaksi osaksi kuumissa lähteissä tai maahan kaivetuissa
hangi-uuneissa, jotka käyttävät maan uumenista nousevaa lämpöä
ruoan kypsennykseen. Ilmeisen tehokas on tämä kyseinen luonnon
soppakattila, sillä oppaan mukaan löysäksi keitetty muna valmistuu
20:ssä sekunnissa ja kovaksi keitetty 30:ssä. Tarkkana saa olla
kellotuksen kanssa.
Projekti
Auckland
Rotoruan
jälkeen katseet alkoivat tahtomattakin siirtyä jo vajaan kahden viikon
kuluttua oleviin lentoihin. Vaikka aikaa oli vielä suht runsaasti,
päätimme ajaa jo Aucklandiin hoitamaan lähtöön liittyä asioita.
Ei kuulosta mitenkään ideaalilta ratkaisulta, mutta meillä oli
vielä auton täydeltä kamaa myytävänä sekä tottakai se kaikkein
haastavin, eli itse auto.
Asiaa
ei auttanut että koitimme myydä autoa turistikauden ulkopuolella,
eikä auto muutenkaan ollut perinteinen reppureissaajan vaihtoehto,
jolloin myynti olisi ollut huomattavasti helpompaa. Näitä tietysti
olisi voinut miettiä ennen auton hankintaa, mutta kaatunutta maitoa
on turha itkeä. Jouduimme lopulta pudottamaan tuhat dollaria auton
alkuperäisestä pyyntihinnasta, jotta saimme kaupat aikaiseksi. Ei
ihanteellinen lopputulos, mutta tyhjää parempi. Ottaen huomioon,
että lähtöön oli tässä vaiheessa enää neljä päivää aikaa.
Pääasia, että auto saatiin eteenpäin ja iso paino harteilta pois.
Nyt voitiin nauttia viimeisistä päivistä Aucklannissa ilman
suurempia huolen aiheita.
Katseet kohti uusia maisemia. |
Retkeilykamoista
saimme myytyä lähes kaiken ja saimme melkein omat takaisimme mitä
olimme niihin sijoittaneet. Loput käyttökelpoiset varusteet ja
vaatteet lahjoitimme pelastusarmeijalle ja muille reppureissaajille.
Seuraavilla lennoilla rinkkojen painoraja oli 20kg, joten siinä
olikin tavoitetta kerrakseen tavaran karsimisen kanssa.
Uuden-Seelannin
tieliikenteestä
Auton vuokraus tai osto
on ehdottomasti paras tapa kiertää maata. Vaikka oma menopeli antaa
vapauden liikkua, kannattaa teillä liikkuessa olla erityisen
valppaana. Varaa reilusti aikaa matkan tekoon. Tiet ovat ajoittain
pelkkää siksakkia vuorten välissä, joten ajaminen vaatii jatkuva
keskittymistä. Vaikka yleisrajoitus on 100km/h, keskituntinopeus
pitkälläkin matkalla voi tippua kuudenkympin kieppeille
mutkittelevien teiden takia. Teitä korjataan edelleen aiempien
maanjäristysten jäljiltä ja nämä hidastavat jatkuvasti
liikennettä. Rankkasateet aiheuttavat usein maanvyöryjä, joten ei
ole yhtään tavatonta että juuri se sinun käyttämäsi tie onkin
kokonaan suljettu raivaustöiden ajaksi. Näistä pyritään
ilmoittamaan tienvarsi tauluin, mutta yllättäviin tilanteisiin on
vaikea varautua.
Kaiken kukkuraksi teille
mahtuu jos monen moista suharia. Arkaillen ajavia turisteja, jotka
hädin tuskin muistaa pysyä oikealla kaistalla, toisten persiissä
roikkuvia urpoja, kaahailevia paikallisia sekä hieman hitaammin
liikkuvat raskaankaluston ammattilaiset. Unohtamatta nelijalkaisia ystäviemme lampaita ja vuohia.
Kahvitauko jossain päin länsirannikkoa. |
Uuden-Seelannin teillä
sattuu paljon onnettomuuksia ja usein niihin liitetään pelkästään
turistit, jotka eivät mukaa osaa ajaa Uuden-Seelannin teillä.
Uskallan väittää, että ihan yhtä syypäitä vaaratilanteisiin
ovat paikalliset, jotka omalla piittaamattomuudellaan ja
tyhmyydellään niitä aiheuttavat. Epäilen suuresti, että
sanakirjastaan edes löytää sanaa turvaväli.
Ajotavoista päätellen voisi ennemminkin luulla, että koulussa
opetetaan, jos et ole kosketus etäisyydellä, olet liian
kaukana. Ja aivan sama ajatko
kaupungissa vai maantiellä satasta rajoitusten mukaan. Vieläkin
meinaa verenpaine nousta kun näitä miettii. Ja ne ohitukset
roikkumisen perään, voi luoja. Ihan sama oliko yheksänkymmenen
asteen mutka edessä tai tuplakeltaset keskelle tietä niin ohi oli
päästävä. Usein katsoin parhaakseni vain vetää tien sivuun
levikkeelle mahdollisimman nopeasti ja päästää porukan ohi.
Välillä on hyvä ajaa sivuun, jotta pysyy skarppina vuoristoteillä. |
Edes Vietnamissa tai Intiassa ajaessa ei ole tarvinnut kiroilla niin
paljoa muiden törttöilyille. Vaikka näissä maissa liikenne voi
olla kaaottista, mutta se on omalla tavallaan hallittua kaaosta.
Taisin muutaman kerran jopa esitellä kansainvälisesti tunnettua käsimerkkiä kanssakulkijoille, joka on jo aika harvinaista. No se siitä. Pointti
tuli varmaan jo kaikille selväksi. Ota oma aikasi ja varaudu
kaikkeen mahdolliseen. Turvallisia kilometrejä.
Pitkä
matka ollaan ennätetty kulkea viime vuoden syyskuusta lähtien.
Monta monituista paikkaa nähty ja ihmetelty. Monta kohtaa on myös
päässyt viivaamaan yli omalta bucket-listalta. Ei voi olla kuin
tyytyväinen tähän astiseen. Hyvällä tiimille on helppo matkata.
Kiitos Uusi-Seelanti. Myö jatketaan taas matkaa, adios! |
Ei
lauleta kuitenkaan vielä suvivirttä, sillä loppuristus on vielä
edessä. Viimeisen puolentoista kuukauden aikana tulemme olemaan
jossain päin Kaakkois-Aasia, tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Täytyyhän reissu myös lopettaa samoin kuin se alkoi, varpaat
hiekassa. Kohti auringonlaskuja mars mars!
Hoi Aasian aurinko, kohta nähdään taas! |
Kommentit
Lähetä kommentti